De fleste forbinder båt med hygge, god stemning og ferie. Dessverre er det noen som også opplever problemer som følge av feil med båt.

Dersom dette kan knyttes til tidspunktet du kjøpte båten, for eksempel hvis det viser seg at båten hadde en iboende svakhet på kjøpstidspunktet, så kan du ha et mulig reklamasjonskrav mot selger. Da er det viktig at du reklamerer skriftlig innen rimelig tid fra du oppdaget feilen eller feilene.

Hvordan bevise feil med båt?

I første omgang kan det være fornuftig å ta bilder hvis mangelen eller feilen er synlig, og beskrive feilen til selger. Men ofte er ikke dette nok. Dersom selger avviser reklamasjonen eller utviser passivitet, så kan man føle at man står fast uten å komme videre. Da er det fornuftig å få innhentet en sakkyndigrapport. Det finnes takstmenn også for båt, samt flere skadeverksteder som utarbeider fullstendige tilstandsrapporter.

Hvor dyrt blir det å fikse en feil på båt?

En båtssak trenger ikke koste mye penger. Dersom du har en båtforsikring, så vil du kunne få dekket det mest vesentlige via instituttet som kalles rettshjelpsdekning. Les gjerne mer om dette her: www.advokatveiledning.no/rettshjelp. Det er viktig å bemerke at også utgifter til sakkyndigrapport kan dekkes via rettshjelp (80%).

Feil med båt – juridisk bistand

Vi har valgt å spesialisere oss på båtsaker og bistår mange forbrukere, båtkjøpere og selgere i saker som knytter seg til forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven.

Lurer du på hva forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven er? Les mer om heving av kjøp her.

Vi tilbyr gratis førstevurdering av om du har en sak å gå videre med. Den er naturligvis helt uforpliktende. Ta kontakt i skjemaet under om du ønsker å benytte deg av tilbudet.

Send oss en beskrivelse av din sak

Send oss gjerne en beskrivelse av din sak. Vi sjekker om du kan ha en sak å gå videre med. Første hendvendelse er gratis.
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.