Defekt girkasse etter girkassehavari – hva nå?

Nærbilde av girspak

I jungelen av kjøpslovbestemmelser er det vanskelig å vite når man eventuelt har en sak mot selgeren. Står du i en lignende situasjon som dette bør du lese videre, eller ta kontakt med oss. Har du kjøpt bil og opplevd at girkassen havarerer tilbyr vi en gratis førstevurdering av en advokat. Vi tilbyr også advokatbistand, hvis du ønsker det.

Havari på girkassen – hva nå?

I en situasjon hvor girkassen er defekt på en bil du har kjøpt, er det noen ting du må tenke over for å få klarhet i hvilke rettigheter du har:

  • Hvem du kjøpte bilen av
  • Når du kjøpte bilen
  • Årsaken til havariet på girkassen

Et girkassehavari er alvorlig og kan i utgangspunktet være en mangel. I noen saker vil det imidlertid være dårlig vedlikehold som er den direkte årsaken til havariet, mens andre ganger skyldes det feil kjøremønster over tid. Mange ganger er det også en feil med ukjent årsak. I alle disse tilfellene vil det være vanskelig å hevde at en kjøpsrettslig mangel foreligger. I kjøpsretten må man bevise at feilen var tilstede på kjøpstidspunktet. Videre må feilen ikke ha vært påregnelig.

Ved girkassehavari bør du reklamere snarest til vedkommende du kjøpte bilen av. Ved forbrukerkjøp (privatkjøp fra forhandler) er reklamasjonsfristen 5 år. Ved andre kjøp etter kjøpsloven, er reklamasjonsfristen 2 år. I alle tilfeller må du i tillegg reklamere innen rimelig tid. Send derfor reklamasjon med én gang, og ikke forsøk å fikse det selv. Fikser du selv uten å ha reklamert, kan du miste retten til å gjøre mangelansvar mot selger gjeldende.

Har du kjøpt en bil du mener kan være i vesentlig dårligere stand enn forventet? Les mer her –>

Selger nekter å utbedre girkassen

Dersom du opplever at selger nekter å reparere girkassen, må det tas en nærmere vurdering av bevisene i saken. Dette er ofte en komplisert øvelse hvor selv enkelte advokater tråkker feil. Ofte er det ingen enkle svar, og en nærmere vurdering av sakens rettslige og faktiske side er nødvendig. Så lenge feilen ikke blir utbedret er erstatning og heving de mest aktuelle mangelskravene du kan gjøre gjeldende. Heving fordrer at mangelen er av mer inngripende karakter, noe et girkassehavari ofte vil være.

Advokatbistand ved defekt girkasse

Kommer du ingen vei, eller er du usikker på det juridiske? Det kan lønne seg å bruke en advokat dersom det viser seg at selger nekter å ta ansvar. Tar du kontakt med oss via kontaktskjemaet nedenfor vil vi først og fremst kunne tilby deg en gratis førstevurdering for å se om du har en sak å gå videre med. Ønsker du å gå videre med din sak kan vi tilby deg spesialisert kompetanse til en gunstig pris gjennom bilforsikringens rettshjelpsordning. Alle som har tegnet ansvarsforsikring har mulighet for dekning av advokatutgifter via bilforsikringen. Forsikringen dekker dine utgifter til advokat, med unntak av en grunnegenandel og egenandel forøvrig. Grunnegenandelen er på ca 4000 kr. Øvrig egenandel utgjør 20% av utgiftene, og forsikringen dekker 80%. Ta kontakt for bistand eller gratis førstevurdering i din sak. Det kan lønne seg om den økonomiske interessen i saken er over 30.000 kr.

Vil ta ta en test for å se om din sak egner seg for advokatbistand?

Har du en sak for advokatbistand?
Du har:
Denne testen er generell*
Vi kjenner ikke din sak, og fraskriver oss alt ansvar. Dette er kun en veiledning. Ønsker du en nærmere gjennomgang av din sak konkret, kan du ta kontakt med oss direkte for å etablere et oppdrag.

Kjøpt

Prisen på det du kjøpte var

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt forbrukerrådet, der har de egen klageguide. Forbrukerrådet

Solgt

Er du privatperson eller forhandler?*
Prisen på det du solgte var*

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt Forbrukerrådet

Kjøperen ber om*

Kjøpt del 2

Har du kjøpt fra*
Når kjøpte du?
Det er krav til reklamasjon "innen rimelig tid". Reklamer snarest, hvis ikke kan du tape kravet ditt.
Når kjøpte du?
Det er krav til reklamasjon "innen rimelig tid". Reklamer snarest, hvis ikke kan du tape kravet ditt.

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Den absolutte fristen for reklamasjon er 5 år fra forhandler.

Om du likevel mener du har en sterk sak, ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Den absolutte fristen for reklamasjon er 2 år på kjøp fra privatperson.

Om du likevel mener du har en sterk sak, ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.

Kjøpt del 3

Hva har du kjøpt?*
Hva er feil?*
Antatt utbedringssum

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt forbrukerrådet, der har de egen klageguide. Forbrukerrådet

Kontaktopplysninger

Det ser ut til at du bør få en førstevurdering av saken din hos en advokat.
Om du ønsker vi skal se på saken din, gratis og uforpliktende, fyll ut kontaktopplysninger under.
Personvernopplysninger*
v

Send oss gjerne en beskrivelse av din sak

Vi sjekker om du kan ha en sak å gå videre med. Første henvendelse er gratis.

Kontaktskjema

Ved å sende inn skjemaet godtar du vår personvernerklæring