Heve bobilkjøp – tilbakeføring av ytelsene

campingbil

Hva er utgangspunktet ved heving av bobilkjøp?

Utgangspunktet er avtalen mellom deg og selger av bobilen. Dersom det følger av avtalen at bobilen er full av fukt og råte, kan du ikke komme etterpå å klage på dette. Hvis avtalen er taus, faller man tilbake på loven. Har du som privatperson kjøpt bobil av forhandler er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. I andre tilfeller reguleres forholdet av kjøpsloven. Utifra faktum i saken, og jussen, må det tas stilling til om det foreligger en mangel ved bobilen, i lovens forstand. Dersom kjøpsrettslig mangel ikke foreligger er det heller ikke mulig å heve bobikjøp. Heving fordrer således blant annet at:

  • Du har reklamert rettidig
  • At det foreligger en feil eller et moment som er å anse som en mangel i lovens forstand
  • Mangelen må ikke være utbedret (man kan i utgangspunktet ikke fikse først, for så å heve bobilkjøp i etterkant)
  • Mangelen må utgjøre et vesentlig kontraktsbrudd
  • Bobilen må leveres tilbake

Les mer kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven her.

Heve bobilkjøp i forskjellige typer tilfeller

La det være sagt med en gang: alle saker lever sitt eget liv og det er ikke mulig å stille opp noen standard typetilfeller. Likevel er det noen momenter og feil som går igjen:

Sikkerhetsrelaterte feil med bremser, kjøreegenskaper og lignende er gjengangere i hevingssaker. Det samme gjelder havari på motor, girkasse og fukt og råteproblemer. Videre kan gjentagende vannlekkasje og elektriske problemer være hevingsgrunner.

Selger har som regel alltid en utbedringsrett, og dette kan avskjære din mulighet til å heve bobilkjøp. I tillegg skal man være klar over at bevisreglene kan sette en stopper for ditt hevingskrav. Det hjelper ikke å konstatere et motorhavari hvis årsaken like gjerne kan være feilaktig bruk av bilen. Kjøper har altså bevisbyrden for at det foreligger en mangel ved bobilen, samt at spiren til denne feilen var tilstede på kjøpstidspunktet. Her er det lett å tråkke feil. Ved å få veiledning fra advokat kan du øke sannsynligheten for å gjøre prosessen med å heve bobilkjøp riktig med en gang.

Ved heving av bobilkjøp går ytelsene tilbake

Ved å heve bobilkjøp sørger man for at selger får bobilen tilbake, samt at kjøpesummen går tilbake til kjøper. Heving av kjøpet innebære altså en tilbakelevering av ytelsene, som regel noe justert for nyttefradrag og forsinkelsesrente. Mange saker løser seg i minnelighet, og da er det også avtalefrihet om oppgjøret. Oppgjøret kan derfor rent praktisk foregå på flere forskjellige vis.

Har du en potensiell hevingssak etter bobilkjøp? Kontakt oss for en utforpliktende gjennomgang

Vi er spesialister på bobil-saker. Ønsker du å heve kjøp av bobil, kontakt oss for en gratis førstevurdering. Har du en sak hjelper vi deg imidlertid gjerne videre med advokatbistand, for det tilfelle du ønsker det. Vi har til enhver tid mange saker på bobil og kjenner både jussen og faktum i disse sakene godt.

I bobilsaker dekkes opptil 80% av utgiftene til advokat gjennom bobilforsikringen på din bil, inntil kr 100 000, mot betaling av fast egenandel. Vi hjelper deg med å søke om rettshjelp. Dette blir som regel raskt innvilget.

Vil ta ta en test for å se om din sak egner seg for advokatbistand?

Har du en sak for advokatbistand?
Du har:
Denne testen er generell*
Vi kjenner ikke din sak, og fraskriver oss alt ansvar. Dette er kun en veiledning. Ønsker du en nærmere gjennomgang av din sak konkret, kan du ta kontakt med oss direkte for å etablere et oppdrag.

Kjøpt

Prisen på det du kjøpte var

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt forbrukerrådet, der har de egen klageguide. Forbrukerrådet

Solgt

Er du privatperson eller forhandler?*
Prisen på det du solgte var*

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt Forbrukerrådet

Kjøperen ber om*

Kjøpt del 2

Har du kjøpt fra*
Når kjøpte du?
Det er krav til reklamasjon "innen rimelig tid". Reklamer snarest, hvis ikke kan du tape kravet ditt.
Når kjøpte du?
Det er krav til reklamasjon "innen rimelig tid". Reklamer snarest, hvis ikke kan du tape kravet ditt.

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Den absolutte fristen for reklamasjon er 5 år fra forhandler.

Om du likevel mener du har en sterk sak, ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Den absolutte fristen for reklamasjon er 2 år på kjøp fra privatperson.

Om du likevel mener du har en sterk sak, ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.

Kjøpt del 3

Hva har du kjøpt?*
Hva er feil?*
Antatt utbedringssum

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt forbrukerrådet, der har de egen klageguide. Forbrukerrådet

Kontaktopplysninger

Det ser ut til at du bør få en førstevurdering av saken din hos en advokat.
Om du ønsker vi skal se på saken din, gratis og uforpliktende, fyll ut kontaktopplysninger under.
Personvernopplysninger*

Send oss gjerne en beskrivelse av din sak

Vi sjekker om du kan ha en sak å gå videre med. Første henvendelse er gratis.

Kontaktskjema

Ved å sende inn skjemaet godtar du vår personvernerklæring