Heving av bobilkjøp etter gjentatte vannlekkasjer

En brukt bobil til nær 380 000 kroner ble starten på et frustrerende kapittel for et ektepar fra Nord-Norge. Kort tid etter kjøpet oppdaget de vannlekkasje i taket – en feil som dukket opp gang på gang, til tross for gjentatte forsøk på utbedring. Nå har Forbrukerklageutvalget bestemt at kjøpet skal heves. Kjøper krevde heving av bobilkjøpet etter gjentatte vannlekkasjer og fikk medhold.
Alvorlig lekkasje allerede dagen etter levering
Bobilen, en eldre modell med lav kilometerstand, ble kjøpt fra en profesjonell forhandler og levert med tre måneders garanti på motor og drivverk. Allerede dagen etter levering oppsto det vannlekkasje ved takluken. Vannet rant inn i bodelen, via lys og elektriske komponenter, og førte til betydelig fuktskade. Dette er typisk en mangel hvor heving av bobilkjøpet kan være aktuelt, såfremt selger ikke påtar seg å utbedre og lykkes med utbedring i samsvar med loven.
Selger tok inn bobilen til reparasjon, men lekkasjen kom tilbake på neste tur. Etter enda et verkstedsbesøk ble bilen vinterlagret. Da kjøperne tok den i bruk igjen sommeren etter, kom lekkasjen tilbake – for tredje gang. I utgangspunktet vil man i et slik tilfelle få medhold i heving av bobilkjøp etter gjentatt vannlekkasje som i dette tilfellet. Krav om heving må imidlertid fremsettes. Selger har ikke evigvarende rett til å utbedre. Ved forsøkt på utbedring for tredje gang er utbedringsretten som regel tapt, noe du kan lese mer om her.
Mistet tilliten – krevde heving av kjøpet
Kjøperne ønsket ikke å bruke mer tid og penger på en bobil de ikke lenger stolte på. De krevde heving av bobilkjøpet etter gjentatt vannlekkasjer, og viste til at problemet var alvorlig, gjentakende og fortsatt ikke løst.
Selger motsatte seg kravet og mente at vanninntrengningen var utbedret «som goodwill», uten at det forelå noen feil som ga grunnlag for heving. De tilbød i stedet å ta bobilen i innbytte.
Forbrukerklageutvalget: Heving av bobilkjøp var det riktige
Forbrukerklageutvalget (Sak-2024-1478) konkluderte med at det forelå en mangel etter forbrukerkjøpsloven. Feilen hadde vist seg allerede dagen etter levering, og måtte anses å ha vært til stede ved kjøpet. Det var dokumentert flere tilfeller av lekkasje, og kjøperne hadde reklamert skriftlig.
I vedtaket vises det til at selger hadde forsøkt å rette samme feil to ganger, uten hell. Selger hadde da ikke krav på ytterligere forsøk, med mindre det forelå særlige grunner. Det gjorde det ikke i denne saken.
Utvalget la videre vekt på at lekkasjene ikke var uvesentlige. Usikkerheten rundt om feilen faktisk var rettet, og hvorvidt det ville oppstå nye lekkasjer, var også avgjørende. Kjøperne fikk medhold i sitt krav om heving – å få kjøpesummen tilbake, inkludert renter fra første reklamasjonsdato.
Hva betyr heving av bobilkjøp?
Ved heving av kjøp går hele avtalen tilbake: Kjøper skal få pengene tilbake, og selger får varen tilbake. I denne saken fastslo Forbrukerklageutvalget at kjøperne kunne stille bobilen til selgers disposisjon der den sto. De trengte ikke å betale for returtransport.
Når kan du kreve heving av bobilkjøp?
Et bobilkjøp kan etter forbrukerkjøpsloven § 32 heves når det foreligger en mangel som ikke er uvesentlig. Det kan for eksempel være når feilen er vedvarende eller gjentar seg og kjøper mister tillitten til kjøpsobjektet, slik tilfellet var i denne saken.
Ved kjøp etter 1. januar 2024 gjelder dessuten strengere regler til fordel for kjøper: Selger har kun ett forsøk på å rette feilen før forbrukeren kan kreve prisavslag eller heving, jf. forbrukerkjøpsloven § 30.
Få hjelp ved feil på bobil
Har du kjøpt bobil med feil, og er usikker på hva du har krav på? Våre advokater har lang erfaring med krav om prisavslag og heving av bobilkjøp, og bistår deg gjerne med å vurdere saken din. Du kan også besøke oss på vår fagside, bobiladvokaten.no.
Husk å starte med reklamasjon ved krav om heving av bobilkjøpet
Er du usikker på hvordan du skal reklamere, les gjerne mer her.
Kontakt oss på post@aladvokat.no eller bruk kontaktskjemaet vårt for en uforpliktende vurdering.
Vil ta ta en test for å se om din sak egner seg for advokatbistand?
Artikkelkategorier
Send oss gjerne en beskrivelse av din sak
Vi sjekker om du kan ha en sak å gå videre med. Første henvendelse er gratis.