Flere av advokatene tilknyttet samarbeidet i advokatveiledning.no jobber mye med saker som omhandler heving av bilkjøp og generelt reklamasjon på bil. Vi jobber mye med å bistå bilkjøpere, men også bilselgersiden har naturligvis et behov for å få advokatbistand. Våre advokater har derfor som et av sine prioritetsområder å bistå selgersiden.
Solgt bil og mottatt reklamasjon fra kjøper – hva gjør du?
Dersom du har solgt bil og mottatt reklamasjon fra bilkjøper, må du naturligvis spørre deg om hva dette dreier seg om. Har du solgt bilen i egenskap av å være privatperson, er det kjøpsloven som gjelder. I kjøpsloven er det noe høyere terskel for å få gjennomslag for bilkjøper, enn hva tilfellet er dersom forbrukerkjøpsloven gjelder. Dersom bilkjøper har oppdaget vesentlige feil og mangler ved bilen bør du som bilselger vurdere å kontakte advokat. Er reklamasjonen på mer bagatellmessige ting, er du antagelig mest tjent med å håndtere saken selv. Som selger vil du ha en avhjelpsrett. Det vil si at dersom bilkjøper ønsker noe fikset, kan han ikke kreve heving av kjøpet eller prisavslag dersom feilene er mulig å fikse.
Solgt bil og mottatt krav om heving bilkjøpet
Har du solgt bil og mottatt reklamasjon hvor det er krav om heving av bilkjøpet, vil det som oftest bety at bilen har flere eller mer inngripende feil og mangler. Det betyr at det er en del penger på spill. Mange velger å kjøre en slik sak gjennom Forbrukerrådet. Mange bilkjøpere opplever å vinne disse sakene, men på den annen side er det mange bilkjøpere som har urealistiske forventninger til hva bruktkjøpet innebærer. Det kan derfor være hensiktsmessig å overlate bevis – og den juridiske vurderingen til en advokat. Dersom bilkjøper får medhold i heving av bilkjøper, må du som har solgt bilen betale kjøpesummen tilbake til bilkjøper, gjerne med tillegg av forsinkelsesrenter. Igjen får du bilen, som antagelig er vanskelig å selge en gang til med samme feil eller mangel. Som selger har du en opplysningsplikt.
Solgt bil og mottatt reklamasjon – benytte advokat?
Send oss en beskrivelse av din sak
Send oss gjerne en beskrivelse av din sak. Vi sjekker om du kan ha en sak å gå videre med. Første henvendelse er gratis.