Tesla – færre hestekrefter enn avtalt? Mulige konsekvenser

Bilde av rød Tesla inne i butikk

Et av hovedspørsmålene i saken antas å være om det rent faktisk foreligger et faktisk avvik. Dette er en sakkyndig faktumvurdering, og bevisvurdering, vi lar ligge. I det følgende ser vi på noen rettslige utgangspunkter, forutsatt at bilen er levert med et avvik i antall hestekrefter. Det må naturligvis understrekes at en slik overfladisk behandling ikke kan konkurrere med en dyptgående rettslig vurdering. Vi begrenser behandlingen her til forbrukerforhold.

Ikke vent med å reklamere på bilen

Som i alle andre tilfeller, ved kontraktsmessige avvik, er det viktig at kjøper reklamerer til selger av bilen. Man må reklamere «innen rimelig tid» i henhold til loven. Reklamasjonen er ikke noe å vente med. Venter man lenger enn 2 måneder fra en burde oppdaget, eller oppdaget mangelen, kan det være for sent. Virkningen er at mangelsansvaret for selger bortfaller.

Selger har rett til å utbedre feilen

Når feil og mangler oppdages har selger en rett til å utbedre feilen. Et slik tilbud må gis «uten opphold». Videre må avhjelpen kunne skje «innen rimelig tid», og det må ikke foreligge forhold som påfører forbrukeren vesentlig ulempe. Forbrukeren skal dessuten få dekket sine utlegg. Bryter selger med et eller flere av disse punktene kan avhjelpsretten gå tapt. Først må man imidlertid konstatere om det overhodet foreligger en mangel, jf. fkjl. § 16, jf. fkjl. § 15.

Færre hestekrefter er et kontraktsmessig avvik

En bil som leveres med færre hestekrefter enn det som i utgangspunktet var nedfelt som en del av avtalen mellom partene, utgjør et kontraktsmessig avvik. Bilen er ikke i samsvar med avtalt egenskap, og det vil også naturlig nok foreligge et avvik mellom hva forbrukeren hadde grunn til å forvente, kontra hva som viste seg å være de reelle egenskapene ved kjøretøyet. Hvis selger markedfører bilen med et gitt antall hestekrefter, og det viser seg at den har langt færre, er det potensielt også et avvik i markedsføringen av kjøretøyet som med rimelighet må antas å ha virket inn på kjøpet. Videre kan det få konsekvenser for selger dersom man unnlater å opplyse om vesentlige forhold ved tingen. Hvis vi forutsetter at en Tesla ble markedført med 700 hk, og det var den avtalte egenskapen, er det rimelig klart at et avvik på over 100 hk vil utgjøre en mangel. Hvilke konsekvenser får dette? Hvis problemet ikke kan avhjelpes, eller ikke avhjelpes i samsvar med loven forøvrig, er prisavslag eller heving de mest nærliggende mangelskravene.

Heving av kjøpet

Heving forutsetter at mangelen ikke er å anse som «uvesentlig», jf. fkjl § 32. Et avvik på over 100 hk kan neppe karakteriseres som uvesentlig, etter vår mening. Særlig sett hen til at dette er en sprek bil hvor antall hestekrefter må antas å være en del av bilens «identitet». Videre er antagelig modellen langt dyrere enn en annen modell med færre hestekrefter. Måler man dette i kroner og øre vil summen antagelig være betydelig. Muligheten for at heving kan bli konsekvensen, er tilstede.

Flere Tesla-saker hos Forbrukerrådet

Et større antall saker er til behandling i Forbrukerrådet. Utfallet kan det nok ta tid å få vite, dersom selger avviser mangelskravet. En sak kan bringes inn for Forbrukertvistutvalget og vedtak derifra kan overprøves gjennom tingretten og øvrige rettsinstanser på vanlig vis.

Vil ta ta en test for å se om din sak egner seg for advokatbistand?

Har du en sak for advokatbistand?
Du har:
Denne testen er generell*
Vi kjenner ikke din sak, og fraskriver oss alt ansvar. Dette er kun en veiledning. Ønsker du en nærmere gjennomgang av din sak konkret, kan du ta kontakt med oss direkte for å etablere et oppdrag.

Kjøpt

Prisen på det du kjøpte var

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt forbrukerrådet, der har de egen klageguide. Forbrukerrådet

Solgt

Er du privatperson eller forhandler?*
Prisen på det du solgte var*

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt Forbrukerrådet

Kjøperen ber om*

Kjøpt del 2

Har du kjøpt fra*
Når kjøpte du?
Det er krav til reklamasjon "innen rimelig tid". Reklamer snarest, hvis ikke kan du tape kravet ditt.
Når kjøpte du?
Det er krav til reklamasjon "innen rimelig tid". Reklamer snarest, hvis ikke kan du tape kravet ditt.

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Den absolutte fristen for reklamasjon er 5 år fra forhandler.

Om du likevel mener du har en sterk sak, ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Den absolutte fristen for reklamasjon er 2 år på kjøp fra privatperson.

Om du likevel mener du har en sterk sak, ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.

Kjøpt del 3

Hva har du kjøpt?*
Hva er feil?*
Antatt utbedringssum

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt forbrukerrådet, der har de egen klageguide. Forbrukerrådet

Kontaktopplysninger

Det ser ut til at du bør få en førstevurdering av saken din hos en advokat.
Om du ønsker vi skal se på saken din, gratis og uforpliktende, fyll ut kontaktopplysninger under.
Personvernopplysninger*
v

Send oss gjerne en beskrivelse av din sak

Vi sjekker om du kan ha en sak å gå videre med. Første henvendelse er gratis.

Kontaktskjema

Ved å sende inn skjemaet godtar du vår personvernerklæring