Hvor mange forsøk har selger på å fikse mangelen?

Ved kjøp av bil kan det hende at man etter en tid opplever feil og mangler. Feil kan oppstå og da har selger sine rettigheter. Særlig i forbrukerkjøp, der privatperson har kjøpt bil fra forhandler, vil det være aktuelt for selger å fikse bilen. Denne retten til å utbedre er lovfestet i selgers favør. Det følger av forbrukerkjøpsloven § 29 og § 30 at selger har muligheten til å fikse bilen, dersom dette skjer i overenstemmelse med nærmere vilkår. Et sentralt spørsmål er hvor mange forsøk selgeren har. Det er nemlig ikke slik at selger kan prøve å fikse i det uendelige, med mindre du som bilkjøper selv aksepeterer dette.

To forsøk som det klare utgangspunkt


Ved kjøp av bil fra forhandler er det forbrukerkjøpsloven som kommer til anvendelse, dersom kjøperen av bilen kjøper denne til bruk privat. I henhold til denne loven har selger to forsøk på å utbedre samme mangel. I særlige tilfeller kan selger ha rett på flere forsøk, men det hører sjeldenheten til. Selger må også fikse mangelen innen rimelig tid og uten at det hele er til vesentlig ulempe for kjøperen av bilen.

Hva når selger vil ha flere en to forsøk?


Vi som jobber med kjøpsrett i det daglige ser at mange forbrukere er svært tålmodige. Det kan ha gode grunner for seg. Når man først har kjøpt en gjenstand og forøvrig har god nytte av denne vil man forsøke å strekke seg langt for å få den fikset når feil oppstår. Man skal imidlertid vært oppmerksom på at gjentagende "mareritt - feil" ikke nødvendigvis skal være ditt ansvar. En feil som dukker opp for tredje eller fjerde gang, eller flere, er gjerne en slik feil. Dersom selger har fått en rekke forsøk, og flere enn to, må man på et eller annet tidspunkt vurdere å "sette ned foten" og stenge av muligheten til ytterligere avhjelp. Ellers vil man nok oppleve at en del forhandlere fikser så lenge du som kunde er med på "galskapen".

Når bør du sette ned foten og kreve heving?


Dersom du mener at det ikke lenger foreligger grunnlag for videre utbedring, anbefaler vi at du skriftlig tilkjennegir at videre avhjelp ikke akspteres. Dersom mangelen ikke er å anse som "uvesentlig" vil du kunne ha muligheten til å kreve heving av kjøpet. Dette fordrer som hovedregel at selger er gitt sine to forsøk, eller flere, på å fikse samme mangel.

Trenger du hjelp? Dekning av utgifter gjennom forsikringen -gratis førstevurdering!


Dersom du har en sak hvor selger har fikset samme mangel flere ganger er du velkommen til å ta kontakt med oss for å sjekke dine videre muligheter i saken. Advokatene tilknyttet advokatveiledning.no tilbyr gratis førstevurdering for å se om du kan ha en sak å gå videre med. Om du ønsker vår hjelp er naturligvis helt opp til deg. Det kan imidlertid være greit å være klar over at forsikringen dekker utgifter til advokatbistand, som den klare hovedregel. Send oss en beskrivelse av din sak, så får du et snarlig svar tilbake. Benytt gjerne vårt kontaktskjema nedenfor.