Flere som har solgt bil opplever at kjøper klager. Hva skal du gjøre, hvilke rettigheter har du og er det noe poeng i å kontakte advokat? Som selger har du krav på dekning av advokatutgifter dersom du kommer i tvist med kjøper. Mange er ikke klar over dette.
Vi bistår både kjøper- og selgersiden. Flere av våre advokater kan derfor hjelpe deg som fortvilet har solgt en bil du trodde var i god stand. De fleste av oss ønsker å gjøre handler på en ryddig og grei måte. Det gjelder også de som skal selge bil. Du har solgt bilen i god tro, men etter noe tid kommer problemene.
Solgt bil og kjøper reklamerer
Etter salget går det som regel fint. Men, noen opplever at bilkjøperen tar kontakt og reklamerer. I noen tilfeller kan det være på sin plass, i andre tilfeller bommer kjøperen og fremsetter uholdbare krav. Dersom du vet med deg selv at kjøperen har rett, er det ikke så mye å lure på. Da får du fikset bilen eller velge å ta den tilbake. Hvis historien er en annen, skal du imidlertid ikke nødvendigvis gi deg. Husk at når kjøperen klager, har rett til å fikse bilen. Du må ikke nødvendigvis godta heving.
Kjøper krever heving – hva gjør jeg?
Dersom kjøper krever heving, og du mener eller føler det er et helt urimelig krav, kan det lønne seg å kontakte advokat. Ved heving er det mange penger på spill og det kan være smart å gjøre det som er nødvendig for å unngå å tråkke feil. Våre advokater jobber med denne type saker hver dag, og det sier seg selv at vi håndterer disse sakene til det beste for klienten. Er du sikker i din sak, er det ingen grunn til å bruke penger på advokat så klart. Dersom tvilen imidlertid er tilstede bør du kanskje investere noen kroner i en advokat som kan bilsaker. Det koster deg ikke mer enn egenandelen på forsikringen. Og da tenker vi på den forsikringen du hadde, da bilen ble solgt. Så lenge du hadde forsikring på bilen på salgstidspunktet vil du få dekket advokatutgiftene ved tvist om heving.
Har jeg behov for advokat?
Ta gjerne kontakt med oss, så gir vi deg en gratis førstevurdering.
Send oss en beskrivelse av din sak
Send oss gjerne en beskrivelse av din sak. Vi sjekker om du kan ha en sak å gå videre med. Første henvendelse er gratis.