Ved kjøp av ny bolig er det bustadoppføringslova som gjelder. Noen mindre avvik er påregnelig ved kjøp av ny bolig. Ofte blir en rekke mindre avvik fikset ved ettårsbefaring eller før den tid. Imidlertid sliter mange i flere år med utbygger og useriøse underleverandører.

I slike tilfeller kan det være nødvendig å sette hardt mot hardt for å framprovosere en løsning.

Husk å reklamere

Ved overtagelse av ny bolig kan det være smart å lage seg en oversikt over mangler. Tiden går, noe blir utbedret, noe blir bare delvis utbedret, noe må utbedres en gang til og så videre. Flere boligkjøpere mister både motet og oversikten. Opplever man feil med ny bolig bør man derfor være flink til å holde oversikten på alle mulige måter, herunder hvordan man har reklamert.

Mange utbyggere vil nok sverge til telefonbruk. Telefon kan være effektivt, men kostbart i det lange løp. Vårt klare råd er at kritiske opplysninger i saken, som for eksempel en reklamasjon, bør skje via e-post. Ta vare på e-postkorrespondanse, slik at du i etterkant kan vise at du har gjort alt riktig. Skriftlig kommunikasjon på e-post er bedre bevis enn muntlig kommunikasjon på telefon. Er du i tvil på disse punktene bør du vurdere å la deg bistå av en advokat.

Mangler – ufagmessighet

En gjenganger når det gjelder feil med nye boliger, er useriøse underleverandører som ikke kan faget sitt. Hvilke garantier har du for at badet er fagmessig bygd? Klassiske feil ved nye boliger er manglende membran på bad, membran er lagt feil, gulv er skjevt, fallet på badet er for dårlig, fliser løsner, bygget har tørket for fort eller på feil måte, skjeve vinduer, lekkasje gjennom tak, underdimensjonerte rør og manglende sikring mot skadedyr.

Ofte tar det årevis å få alt utbedret, og da skal man også passe seg for foreldelse. I Advokatveiledning jobber vi mye med denne type saker, særlig etter at boligkjøper har havnet i tvist med utbygger. Ved å la en advokat ivareta dine interesser slipper du å gå til grunne på grunn av mangler ved egen bolig. Det kan være veldig krevende å ta kampen mot en utbygger som «kan alt» og som mener alt er gjort i henhold til norsk standard, innenfor normale avvik og andre faser som brukes hyppig.

Feil med ny bolig? Husk at forsikringen dekker mye av advokatutgiftene

Når du havner i tvist med utbygger vil din husforsikring dekke utgifter til advokat. Forsikringen dekker cirka 80%, inntil kr 100 000. Du betaler altså 20%, samt et engangsbeløp på kr 3000 – 4000. Ofte klarer vi å løse disse sakene gjennom forhandlinger og påholdenhet, men vi går ikke av veien for en rettslig prosess om det er nødvendig. Det viktigste for oss er at klienten får en mangelfri bolig snarest mulig til rimeligst mulig pris.

Ta gjerne kontakt om du ønsker bistand i din boligsak. Vi jobber mye i saker hvor det foreligger tvist på grunn av feil med ny bolig.

Send oss en beskrivelse av din sak

Send oss gjerne en beskrivelse av din sak. Vi sjekker om du kan ha en sak å gå videre med. Første hendvendelse er gratis.
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.