Feil på båt

Tre personer på en hvit båt

Dersom dette kan knyttes til tidspunktet du kjøpte båten, for eksempel hvis det viser seg at båten hadde en iboende svakhet på kjøpstidspunktet, så kan du ha et mulig reklamasjonskrav mot selger. Da er det viktig at du reklamerer skriftlig innen rimelig tid fra du oppdaget feilen eller feilene.

Hvordan bevise feil med båt?

I første omgang kan det være fornuftig å ta bilder hvis mangelen eller feilen er synlig, og beskrive feilen til selger. Men ofte er ikke dette nok. Dersom selger avviser reklamasjonen eller utviser passivitet, så kan man føle at man står fast uten å komme videre. Da er det fornuftig å få innhentet en sakkyndigrapport. Det finnes takstmenn også for båt, samt flere skadeverksteder som utarbeider fullstendige tilstandsrapporter.

Hvor dyrt blir det å fikse en feil på båt?

En båtssak trenger ikke koste mye penger. 80% av advokatutgiftene dekkes, etter betaling av fast egenandel. Les gjerne mer om dette her: www.advokatveiledning.no/rettshjelp. Det er viktig å bemerke at også utgifter til sakkyndigrapport kan dekkes via rettshjelp (80%).

Feil med båt – juridisk bistand

Vi har valgt å spesialisere oss på båtsaker og bistår mange forbrukere, båtkjøpere og selgere i saker som knytter seg til forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven.

Lurer du på hva forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven er? Les mer om heving av kjøp her.

Vi tilbyr gratis førstevurdering av om du har en sak å gå videre med. Den er naturligvis helt uforpliktende. Ta kontakt i skjemaet under om du ønsker å benytte deg av tilbudet.

Vil ta ta en test for å se om din sak egner seg for advokatbistand?

Har du en sak for advokatbistand?
Du har:
Denne testen er generell*
Vi kjenner ikke din sak, og fraskriver oss alt ansvar. Dette er kun en veiledning. Ønsker du en nærmere gjennomgang av din sak konkret, kan du ta kontakt med oss direkte for å etablere et oppdrag.

Kjøpt

Prisen på det du kjøpte var

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt forbrukerrådet, der har de egen klageguide. Forbrukerrådet

Solgt

Er du privatperson eller forhandler?*
Prisen på det du solgte var*

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt Forbrukerrådet

Kjøperen ber om*

Kjøpt del 2

Har du kjøpt fra*
Når kjøpte du?
Det er krav til reklamasjon "innen rimelig tid". Reklamer snarest, hvis ikke kan du tape kravet ditt.
Når kjøpte du?
Det er krav til reklamasjon "innen rimelig tid". Reklamer snarest, hvis ikke kan du tape kravet ditt.

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Den absolutte fristen for reklamasjon er 5 år fra forhandler.

Om du likevel mener du har en sterk sak, ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Den absolutte fristen for reklamasjon er 2 år på kjøp fra privatperson.

Om du likevel mener du har en sterk sak, ta kontakt med oss for en uforpliktende førstevurdering.

Kjøpt del 3

Hva har du kjøpt?*
Hva er feil?*
Antatt utbedringssum

Usikkert om du har en sak for advokatbistand

Kontakt forbrukerrådet, der har de egen klageguide. Forbrukerrådet

Kontaktopplysninger

Det ser ut til at du bør få en førstevurdering av saken din hos en advokat.
Om du ønsker vi skal se på saken din, gratis og uforpliktende, fyll ut kontaktopplysninger under.
Personvernopplysninger*
v

Send oss gjerne en beskrivelse av din sak

Vi sjekker om du kan ha en sak å gå videre med. Første henvendelse er gratis.

Kontaktskjema

Ved å sende inn skjemaet godtar du vår personvernerklæring